viernes, 24 de octubre de 2014

Tema 2. Diagrama del PLE



Dins aquesta tercera entrada de l’assignatura de mitjans i recursos tecnològics en la primera infància, parlaré de la meva confecció del PLE.

Per poder fer aquesta entrada, he hagut de descobrir que és això del PLE, així que després d’haver llegit el capítol del llibre de "Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en la Red"”, de Linda Castañeda y Jordi Adell, i dels exemples exposats a classe he pogut realitzar el meu PLE. 

Aquest és un exemple que va posar la mestra a classe:



Per tant, primer hem de contestar-nos a la següent pregunta: Què vol dir PLE?

Ple vol dir “Entorn Personal d’Aprenentatge (Personal Learning Environment, en anglés). I això és un sistema que ajuda als estudiants a agafar consciència, control i gestió del seu propi aprenentatge. Jordi Adell es refereix a això com “un enfoc de l’aprenentatge”. És a dir, el PLE "és el conjunt d'eines, fonts d'informació, connexions i activitats que cadascú utilitza de forma assídua per apdrendre" (Adell y Castañeda, 2010, pàg. 23)

Així doncs, després de conèixer el significat d’aquest concepte, ja puc ensenyar-vos el meu PLE.



A continuació, contestaré a una sèrie de preguntes proposades per la mestra, entorn al tema treballat a classe:

·         Quines eines he utilitzat i quines són les seves interaccions?

Com podem veure al meu PLE, actualment utilitzo una gran varietat d’eines amb les quals interacciono amb el meu entorn. Com que hi ha massa només explicaré les més importants, ja que hi ha massa per explicar-les totes:

-       A l’hora d’interactuar amb l’entorn social, utilitzo eines com Twitter, Facebook i WhatsApp. Amb aquestes eines es pot compartir informació amb altres usuaris com enllaços, vídeos, fotografies, notes d’àudio o musica. I a més a més, es pot mantenir una conversació en temps real. El que facilita la interacció amb l’entorn social.

-       Per compartir objectes, actualment utilitzo una sèrie d’eines que em permeten la creació, edició i compartiment de informació amb altres usuaris com:

o   Documents: google drive, scribd o slider share.
o   Vídeos: youtube.
o   Emmagatzematge d’informació on-line: Google drive, Dropbox, Skydrive.
o   Notes d’àudio: Ivoox.

-       Per compartir enllaços, utilitzo les següents eines com Twitter, Facebook o Fòrums.

-       Per accedir a la informació, en canvi, utilitzo altre tipus d’eines com Blogger, la Wikipedia, Premsa digital, Diccionaris oficials on-line com (Real Academia Española o Diccionari de Llengua Catalana de l' Institut d'Estudis Catalans), Blocs, Fòrums, Creative Commons, Scribd i Slider Share. Gràcies a aquest tipus d’eines, puc accedir a infinitat d’informació que es troba al meu abast. Informació que va des de pàgines oficials com poden ser els diccionaris oficials, elaboradts per experts en la matèria. Fins a pàgines elaborades per gent de tot tipus (que no han de ser experts en la matèria) com pot ser la Wikipedia. 

·         Com l’ús de les eines milloren l’aprenentatge?

La veritat és que crec que mitjançant l´ús d’aquestes eines he pogut millorar aspectes com la meva capacitat de recerca, la comunicació entre els diferents sectors del procés d’ensenyament-aprenentatge (continua interacció i comunicació amb l’entorn). També tinc més motivació i interès a l’hora de realitzar una recerca d’informació, ja que aquestes eines faciliten el meu procés d’aprenentatge. I per últim, crec que gràcies a aquestes eines tinc una continua interacció amb la informació de la web, i això m’ajuda a adquirir nous coneixements.

·         Quines estratègies de reflexió/aprenentatge heu desenvolupat a partir de l'ús de les de les eines?

A partir de l’ús d’aquestes eines, com abans he comentat interacciono contínuament amb la informació i amb l’entorn que em rodeja. Això facilita el meu aprenentatge, ja que investigant per la web vaig descobrint nous conceptes i vaig adquirint-los als meus propis.
Dins aquest procés d’aprenentatge les estratègies que vaig utilitzant són: la recerca, la síntesi, la reorganització d’informació (ja que sempre es creen conflictes cognitius) i finalment l’assoliment del nou concepte.

·         Com m’ha ajudat a aprendre (a ser conscient) fer el diagrama?

Enguany és la primera vegada que faig un PLE, ja que a primer no vaig realitzar l’assignatura on les meves companyes van realitzar el seu PLE. Així doncs, tenia una idea de les eines que utilitzava, però fins que no m’he posat a realitzar el diagrama no m’he adonat de la gran quantitat de recursos que utilitzo ni la importància que tenen en el meu dia a dia. Gràcies a l’elaboració d’aquest PLE he set conscient de com l’ús d’aquestes eines m’ajuden en l’adquisició de nous coneixements, com m’ajuden a interaccionar amb l’entorn, com accedeixo a la informació, etc.

·         Quina relació hi ha entre la construcció de l’eportafoli i l’ampliació del meu PLE?

Bé, com abans he esmentat, no he ampliat el meu PLE, sinó que l’he confeccionat enguany. Llavors, no ha influït en l’ampliació, però si en l’elaboració. Abans de la confecció del Blog no utilitzava ni un terç de les eines que actualment utilitzo. Eines com: Blogger, creative commons, flicks, ivoox, etc. No les utilitzava i a partir de la confecció del blog les he anat aprenent.
Per tant, la relació que hi trobo és que gràcies a la construcció de l’eportafoli ara coneix aquestes eines.

·         Quines implicacions té aquesta perspectiva tecnològica pel meu aprenentatge? I per la meva futura docència?

Les implicacions que té aquesta perspectiva tecnològica són l’adquisició de nous coneixements que parteixen de l’ús de les eines i les noves tecnologies. Gràcies a elles, he set capaç de desenvolupar capacitats com: recerca, síntesis, reflexió, interacció o comunicació entre d’altres. És a dir, que amb l’ús d’aquestes eines he adquirit i desenvolupat capacitats que m’ajudaran dins el meu aprenentatge, i d’igual manera dins el meu futur professional.
Per últim, dir que com a futura mestre aquestes eines seran fonamentals per al meu treball diari, tant dins l’aula com fora. A part, podré aprofitar eines com blogger, per comunicar-me amb la comunitat educativa. Així doncs, crec que és necessari profunditzar dins aquest àmbit i anar aprenent noves eines tecnològiques per anar millorant poc a poc dins aquest àmbit.




No hay comentarios:

Publicar un comentario