lunes, 13 de octubre de 2014

Tema 2. Quines són les possibilitats de la web 2.0 per a la transformació del rol docent (sistema educatiu)?


Abans de contestar aquesta pregunta ens hem de plantejar una sèrie de qüestions:

·         Què és la web 2.0?

Bé, la web 2.0 s’associa a l’aparició d’aplicacions que faciliten la compartició interactiva d’informació, el disseny centrat en l’usuari i la col·laboració dins la web. És a dir, que l’usuari pot editar, crear, modificar i publicar informació a la web, a més d’ observar.
El pioner d’aquesta web va ser O’Reilly Media, que al 2004 va fer referència a aquest nou concepte referint-se a ell com la segona generació de la web basada en la comunitat u en els serveis d’allotjament, com poden ser:
-       Blogs: Espais personals on l’autor pot escriure cronològicament articles, noticies, etc. On tothom pot col·laborar escrivint comentaris. El conjunt de blogs que hi ha a internet es denomina Blogosfera.
-       Wikis: Espai organitzats mitjançant una estructura hipertextual de pàgines (on trobem organitzades a un menú que es troba a la pàgina). Dins aquest espai diverses persones poden accedir al contingut i modificar-lo.
-       Xarxes socials: Espais on cada usuari té la seva pròpia pàgina on publica continguts i es comunica amb altres usuaris.
-       Entorns per compartir recursos: Espais que permeten emmagatzemar recursos o continguts en internet, compartir-los i visualitzar-los quan es vulgui, Aquests llocs poden compartir-se amb tothom (que qualsevol pugui accedir a ells) o pot ser d’us privat (és a dir, que sols puguis accedir tu als teus continguts). Per exemple tenim:
o   Documents i emmagatzem online: Google Drive, Skydrive, Dropbox, etc.
o   Vídeos: Yputube,Vimeo, Dalealplay, etc.
o   Fotos: Picasa, Flickr.
o   Notícies: Digg, Meneame.
o   Presentacions: Prezi, Slideshare.
o   Plataformes educatives.
o   Aules virtuales (síncrones)
Per tant, amb tots aquests recursos la web facilita a l’usuari la participació, la col·laboració, la interacció i la comunicació amb la comunitat.

·         Llavors, quines diferències podem trobar amb la web 1.0?

Hi ha una diferència molt gran entre la web 1.0 i la web 2.0. Amb el següent esquema ho veurem molt clar:


DIFERÈNCIES
WEB 1.0
WEB 2.0
Web estàtica
Web dinàmica
Usuaris sols observen
Usuaris observen i a més a més participen i col·laboren:
         Creant
         Editant          
     Modificant         
         Comentant          
     Compartint, etc.

Per a que quedi més clar podem observar el diagrama que vàrem realitzar a classe:





Així doncs, tenint clars que és la web 2.0 i quina diferència hi ha entre la web 1.0, podem plantejar-nos:

·         Quines són les possibilitats de la web 2.0 per la transformació del rol del docent (sistema educatiu)?

Dins aquest nou entorn d’aprenentatge el mestre agafa el rol de guia. Els mestres sempre han de partir de la comunicació i la coherència. Per tant, en comptes de basar-se en llibres de textos, s’han de basar en les competències digitals i la creació multimèdia que utilitzem dins aquest camp d’aprenentatge com son: les xarxes socials, els blogs, les wikis, els espais per compartir documents, vídeos, etc.

Mitjançant les noves tecnologies, la metodologia utilitzada a l’aula ha de canviar. A partir d’ara s’ha de tenir en compte que tenim un ventall immens de coneixement al nostre abast, amb el qual els infants poden interactuar sense moure’s de l’aula.

Per aquest motiu, és fonamental que canviem la nostra perspectiva, de manera que anem donant passes des de la simplicitat a la complexitat.

També hem d’oferir als infants les eines necessàries per a que puguin investigar, modificar, crear i controlar la informació sense cap tipus de dificultats. És a dir, que hem de fomentar situacions d’aprenentatge col·laboratiu, autònom i autoregulat.

Per altra banda, els mestres han de tenir en compte que els continguts donats a classe es poden ampliar amb vídeos, articles, simulacions, museus virtuals, etc. Amb el qual poden planificar les classes d’una manera més participativa i dinàmica de manera que els alumnes siguin els protagonistes actius del seus aprenentatges.

Gràcies a la web 2.0 els infants poden desenvolupar valors de participació, col·laboració i construcció col·lectiva del coneixement.

A més, gràcies a aquestes noves eines els infants poden desenvolupar competències i destreses necessàries per a recopilar informació, processar-la i convertir-la en coneixement.

Per últim, dir que mitjançant la web 2.0 els infants són capaços de desenvolupar habilitats multitasques que els facilitarà l’adquisició de nous aprenentatges dins de l’escola i també fora d’ella.

Aquest és el segon esquema que vàrem realitzar a classe:



Per finalitzar faré una petita reflexió sobre aquest tema. Crec que els processos d’ensenyament – aprenentatge van canviant continuament i que actualment ens trobem dins un procés de canvi en relació a les metodologies utilitzades. Per tant, penso que aquest canvi ens beneficia sempre i quan sapiguem com realitzar-lo. No hem de veure les noves tecnologies com les nostres enemigues. Gràcies a elles ens apropem a la comunitat, a la informació i al coneixement d’una manera més participativa i dinàmica.

D’aquesta manera, gràcies a la web 2.0 podem aconseguir que els infants siguin autònoms dins el seu procés d’ aprenentatge, ja que fomentem la col·laboració, la comunicació, la interacció, l’interès pel descobriment i la creativitat. Els infants són els protagonistes del seu aprenentatge, i amb aquestes eines fomentem aquesta autonomia.

Per tant, crec que amb l’educació 2.0 aconseguirem desenvolupar les habilitats necessàries per transformar la informació amb la que treballem en coneixements assolits.
  

Per últim dir que això pot fer que els infants es motivin i s’interessin més pels aspectes que es treballen a l’escola. Ells són ells mateixos els que interaccionen, cerquen, modifiquen i creen informació que posteriorment podran veure els seus companys, mestres, pares, etc. Ells mateixos interaccionen i es comuniquen amb la comunitat, aspecte que els fa més autònoms i els fa créixer. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario