Abans de contestar aquesta pregunta ens hem de plantejar una sèrie de qüestions:
· Què
és la web 2.0?
Bé, la web 2.0 s’associa a l’aparició
d’aplicacions que faciliten la compartició interactiva d’informació, el disseny
centrat en l’usuari i la col·laboració dins la web. És a dir, que l’usuari pot
editar, crear, modificar i publicar informació a la web, a més d’ observar.
El pioner d’aquesta web va ser O’Reilly Media,
que al 2004 va fer referència a aquest nou concepte referint-se a ell com la
segona generació de la web basada en la comunitat u en els serveis
d’allotjament, com poden ser:
- Blogs:
Espais personals on l’autor pot escriure cronològicament articles, noticies,
etc. On tothom pot col·laborar escrivint comentaris. El conjunt de blogs que hi
ha a internet es denomina Blogosfera.
- Wikis: Espai
organitzats mitjançant una estructura hipertextual de pàgines (on trobem
organitzades a un menú que es troba a la pàgina). Dins aquest espai diverses
persones poden accedir al contingut i modificar-lo.
- Xarxes
socials: Espais on cada usuari té la seva pròpia pàgina on publica continguts i
es comunica amb altres usuaris.
- Entorns
per compartir recursos: Espais que permeten emmagatzemar recursos o continguts
en internet, compartir-los i visualitzar-los quan es vulgui, Aquests llocs
poden compartir-se amb tothom (que qualsevol pugui accedir a ells) o pot ser
d’us privat (és a dir, que sols puguis accedir tu als teus continguts). Per
exemple tenim:
o Documents i emmagatzem
online: Google Drive, Skydrive, Dropbox, etc.
o Vídeos: Yputube,Vimeo,
Dalealplay, etc.
o Fotos: Picasa, Flickr.
o Notícies: Digg, Meneame.
o Presentacions: Prezi,
Slideshare.
o Plataformes educatives.
o Aules virtuales (síncrones)
Per tant, amb tots aquests recursos la web
facilita a l’usuari la participació, la col·laboració, la interacció i la
comunicació amb la comunitat.
· Llavors,
quines diferències podem trobar amb la web 1.0?
Hi ha una diferència molt gran entre la web
1.0 i la web 2.0. Amb el següent esquema ho veurem molt clar:
DIFERÈNCIES
|
|
WEB 1.0
|
WEB 2.0
|
Web estàtica
|
Web dinàmica
|
Usuaris sols observen
|
Usuaris observen i a més a més participen i
col·laboren:
Creant
Editant
Modificant
Comentant
Compartint, etc.
|
Per a que quedi més clar podem observar el
diagrama que vàrem realitzar a classe:
Així doncs, tenint clars que és la web 2.0 i
quina diferència hi ha entre la web 1.0, podem plantejar-nos:
· Quines
són les possibilitats de la web 2.0 per la transformació del rol del docent
(sistema educatiu)?
Dins aquest nou entorn d’aprenentatge el
mestre agafa el rol de guia. Els mestres sempre han de partir de la comunicació
i la coherència. Per tant, en comptes de basar-se en llibres de textos, s’han
de basar en les competències digitals i la creació multimèdia que utilitzem
dins aquest camp d’aprenentatge com son: les xarxes socials, els blogs, les
wikis, els espais per compartir documents, vídeos, etc.
Mitjançant les noves tecnologies, la
metodologia utilitzada a l’aula ha de canviar. A partir d’ara s’ha de tenir en
compte que tenim un ventall immens de coneixement al nostre abast, amb el qual
els infants poden interactuar sense moure’s de l’aula.
Per aquest motiu, és fonamental que canviem la
nostra perspectiva, de manera que anem donant passes des de la simplicitat a la
complexitat.
També hem d’oferir als infants les eines
necessàries per a que puguin investigar, modificar, crear i controlar la
informació sense cap tipus de dificultats. És a dir, que hem de fomentar
situacions d’aprenentatge col·laboratiu, autònom i autoregulat.
Per altra banda, els mestres han de tenir en
compte que els continguts donats a classe es poden ampliar amb vídeos,
articles, simulacions, museus virtuals, etc. Amb el qual poden planificar les
classes d’una manera més participativa i dinàmica de manera que els alumnes
siguin els protagonistes actius del seus aprenentatges.
Gràcies a la web 2.0 els infants poden
desenvolupar valors de participació, col·laboració i construcció col·lectiva
del coneixement.
A més, gràcies a aquestes noves eines els
infants poden desenvolupar competències i destreses necessàries per a recopilar
informació, processar-la i convertir-la en coneixement.
Per últim, dir que mitjançant la web 2.0 els
infants són capaços de desenvolupar habilitats multitasques que els facilitarà
l’adquisició de nous aprenentatges dins de l’escola i també fora d’ella.
Aquest és el segon esquema que vàrem realitzar a classe:
Per finalitzar faré una petita reflexió sobre
aquest tema. Crec que els processos d’ensenyament – aprenentatge van canviant
continuament i que actualment ens trobem dins un procés de canvi en relació a
les metodologies utilitzades. Per tant, penso que aquest canvi ens beneficia
sempre i quan sapiguem com realitzar-lo. No hem de veure les noves tecnologies
com les nostres enemigues. Gràcies a elles ens apropem a la comunitat, a la
informació i al coneixement d’una manera més participativa i dinàmica.
D’aquesta manera, gràcies a la web 2.0 podem
aconseguir que els infants siguin autònoms dins el seu procés d’ aprenentatge,
ja que fomentem la col·laboració, la comunicació, la interacció, l’interès pel
descobriment i la creativitat. Els infants són els protagonistes del seu
aprenentatge, i amb aquestes eines fomentem aquesta autonomia.
Per tant, crec que amb l’educació 2.0
aconseguirem desenvolupar les habilitats necessàries per transformar la
informació amb la que treballem en coneixements assolits.
Per últim dir que això pot fer que els infants
es motivin i s’interessin més pels aspectes que es treballen a l’escola. Ells
són ells mateixos els que interaccionen, cerquen, modifiquen i creen informació
que posteriorment podran veure els seus companys, mestres, pares, etc. Ells
mateixos interaccionen i es comuniquen amb la comunitat, aspecte que els fa més
autònoms i els fa créixer.
No hay comentarios:
Publicar un comentario