domingo, 9 de noviembre de 2014

Tema 3. Possibilitats i limitacions del software educatiu

Després d’haver llegit la lectura "Algunas implicaciones entorno al software educativo para Educación Infantil" de Santos Urbina i del vídeo de la xerrada de n'Eva Barceló , podem respondre’ns a la pregunta: Què és el software educatiu?

Doncs, és tot allò destinat a l’ensenyament i l’aprenentatge autònom. És a dir, què són aplicacions informàtiques que tenen l’objectiu de transmetre i potenciar coneixement desenvolupant les habilitats cognitives de l’ensenyat. Mitjançant el software educatiu l’alumne pot aprendre un nou concepte, complementar-lo o reforçar-lo.

Cal dir, que crec que dins la nostra feina pot ser una eina molt útil i interessant amb la qual hem de treballar, ja que ens pot obrir una gran varietat d’oportunitats. I per poder utilitzar-la adequadament l’adult ha de tenir un rol de guia i acompanyament.

Però també cal que tinguem en compte, que hem de realitzar un bon ús, sabent quins són les seves possibilitats o els seus inconvenients.

Així doncs, sabent això, ja podem passar a observar quines són les seves possibilitats i les seves limitacions:

Algunes de les possibilitats que presenta són:

  • Facilita la individualització (adaptat al nivell de cada alumne).
  • Fomenta el treball autònom tant individualment com en grup.
  • Potencia la capacitat d’aprenentatge i de descobriment. Ja que mitjançant activitats van aprenent nous conceptes o complementant los anteriorment adquirits.
  • Fomenta la motivació i l’interès de l’alumne, donat que els alumnes són els protagonistes dels seu propi aprenentatge i són activitats lúdiques que criden l’atenció dels infants.
  • Facilita l’atenció dels alumnes.
  • Ensenyament lúdic mitjançant jocs, simulacions, etc. Què criden l’atenció de l’alumne i faciliten l’adquisició de nous coneixements.
  • Fomenta les habilitats socials, ja que treballen aspectes com la cooperació, el treball en equip o la comunicació entre d’altres.
  • Augmenta la participació i l’interès dels alumnes.
  • Pot ser un medi d’avaluació continua.

Per altra banda, algunes de les limitacions que presenta són:

  • Necessitat de recursos econòmics pel seu ús, aspecte que pot dificultar la seva adquisició tant a escoles com a les famílies.
  • Cansament físic i mental de l’alumnat, aspecte que sorgeix amb l’ús excessiu del software.
  • Mancança de retroalimentació si el professor no realitza adequadament la seva tasca de guia (ja que sols senyalen l’errada realitzada i no diuen el perquè).
  • Estructura rígida i limitada que no permet el descobriment flexible i progressiu dels alumnes ni la creativitat d’aquests.
  • Aprenentatge aïllat dels conceptes. És a dir, que no es relacionen amb altres conceptes. No globalització.
  •  Aprenentatges poc profunds (superficials).
  •  Ansietat per l’excés de motivació causada pel software educatiu. S’ha de fer un ús responsable sense excedir-se.
  • Aïllament de l’individu socialment si s’utilitza de manera inadequada.
  • Passivitat dels alumnes.
  • Si s’utilitza exclusivament el software, sense complementar amb altres metodologies, és un medi escàs i limitat.

Així doncs, cal que tinguem en compte tant els aspectes positius com els negatius per tal de realitzar un ús adequat del software educatiu. Ja que un aspecte que pot ser una possibilitat en un moment donat, sinó es fa un bon ús pot acabar desencadenant en un aspecte negatiu per l’alumnat. 



Per últim, vull afegir l’avaluació d’un software educatiu que vàrem realitzar a classe en grup.Per poder portar a terme aquesta avaluació ens varem fixar en la lectura del mòdul III "Evaluación de materiales didácticos multimedia" de Valverde, concretament en l’escala d’evaluació de software educatiu de Medel, J.L; Barroso, J y Valverde, J (1997). A continuació podeu observar el nostre anàlisi realitzat sobre el software educatiu edu365.



No hay comentarios:

Publicar un comentario