domingo, 7 de diciembre de 2014

Tema 5. Les TIC a l'educació Infantil. Aula i metodologia.




Dins aquesta entrada parlaré de com podem treballar amb les TIC dins l'Educació Infantil.

Per poder realitzar aquesta tasca m'he basat una sèrie de lectures que aniré comentant posteriorment.
Així doncs, després d'haver observat a l'entrada passada com les Tic han anat evolucionant al llarg de la història, hem de qüestionar-nos: Com podem introduir les Tic dins les nostres classes? Tenim clar que per poder realitzar aquesta tasca d'una manera adequada, hem de canviar la nostra metodologia, no tan sols introduir ordinadors a les aules i res més. Així doncs, com es fa això? Vegem-ho!

Gràcies a la lectura de “El placer de usar las Tic en el aula infantil” de Estívaliz Asorey y Jesús Gil, m'he adonat que les noves tecnologies, com tots sabem, formen part de les nostres vides, i a l'escola passa el mateix. Ja que ha d'adaptar-se a la societat que el rodeja per tal d'oferir una educació de qualitat. Per aquest motiu, és importantíssim que la integració d'aquestes estigui acompanyada en tot moment d'una formació docent. Perquè? Doncs perquè si els docents no saben utilitzar-les, com poden ensenyar als infants amb aquestes eines?
Així doncs, el primer pas que hem de seguir per incloure les noves tecnologies és principalment aprendre a utilitzar-les (com a futures docents) i adquirir les competències necessàries dins aquest àmbit. Un cop ja sapiguem com utilitzar-les ja podrem ajudar als infants dins el seu procés d'ensenyament.

Dins aquest article també podem veure que amb l'ús de les tic tenim infinitat de possibilitats, així que hem de treure el màxim benefici.




Tenint això clar... Que més hem de fer per introduir les Tic dins les classes? Doncs com ja hem esmentat que hem de saber utilitzar-les, el següent pas seria integrar les Tic dins el nostre dia a dia.

Per introduir les noves tecnologies dins la nostra metodologia de centre, els docents han de passar per una sèrie de fases per introduir les tics en el seu dia a dia. Aquest procés d'integració esta descrit al Projecte ACOT per Jordi Adell i es tracta d'un procés en el qual el mestre ha de pasar per una sèrie de fases.
Per a que quedi més clar aquest procés us deixo un esquema d'elaboració pròpia, on es pot veure d'una manera més gràfica el procés pel que passen els docents.

Altre aspecte del que vull parlar és sobre una metodologia que fomenta l'ús de les noves tecnologies dins l'aula. Aquesta és la metodologia TPACK.

La metodologia TPACK és el coneixement didàctic del contingut tecnològic, que (cercant-lo) ens informa del coneixement essencial que és aquell que uneix els tres coneixements bàsics: el tecnològic, el pedagògic i el disciplinar.

Així doncs, el TPACK sería la unió d'aquests àmbits de coneixements. Aspecte que tot docent ha de cercar.
Per acabar amb l'explicació d'avui, parlaré d'un exemple on podem veure com utilitzar les noves tecnologies dins les aules d'infantil. Aquest exemple és "La caza del tesoro" de Jordi Adell.
"La caza del tesoro" és una activitat senzilla que fa que els mestres inclueixin el treball amb internet dins el currículum de l'escola.

Aquesta activitat consisteix en plantejar una serie de preguntes als alumnes i alhora proporcionar-lis un llistat de direccions de pàgines web. Els alumnes hauran de respondre les preguntes proposades pel mestre amb la recerca d'informació realitzada als llocs webs proposats pel mestre. Així els alumnes hauran de realitzr un procés de recerca que fa que hagi de posar en pràctica els coneixements que tenen a l'hora d'utilitzar les Tic.
A part, a més de treballar les Tic, els alumnes desenvolupen altres aspectes com: la comprensió lectora, la capacitat de recerca d'informació per internet, la identificació d'idees, etc.
A continuació us deixo un enllaç del ministeri d'educació del Govern d'Espanya, on expliquen detalladament en que consisteix aquesta activitat i corientacions als docents per ajudar-los en la tasca de preparació: Com preparar la recerca del tresor.






No hay comentarios:

Publicar un comentario